במאמר שפרסמתי אודות עתיד חברות השילוח בישראל ובעולם התמקדתי בתהליכים, נתונים ותחזיות המורים כי הגידול באוכלוסייה והעדויות להמשך הגידול בצריכה (בדגש על רכישות און ליין בישראל ובעולם) יובילו להתעצמות ענף השילוח. חברות שילוח גדולות תמזגנה לתוכן חברות שילוח קטנות אשר לא תמיד מצליחות לפתח את העסק באופן יצירתי…
אז מה בין עתידן של חברות השילוח לעתידן של חברות עמילות המכס?
שתי מגמות מתרחשות במקביל וגורמות לחברות עמילות מכס להימכר או להיסגר:
- דרישה לחברות המתמחות בכל שרשרת האספקה.
- וכתוצאה – יותר ויותר חברות שילוח אשר מספקות את כל הנדרש ליבואן וליצואן ב- one stop shop.
- סיבה ותוצאה וחוזר חלילה עד למצב בו השוק מתנקה מחברות, בעיקר קטנות, המספקות רק שירותי עמילות מכס ומעצים חברות שילוח גדולות, בעיקר בינ"ל, או חברות בוטיק מתמחות.
קונצרנים וחברות גדולות הרוכשים חברות קטנות או בינוניות אינם מצב הייחודי לתחום השילוח. לא זאת אף זאת, הקונצרנים של היום אינם מתמחים בתחום מסוים ורוכשים מכל הבא ליד חברות רווחיות. כך לדוגמא ב- 2014 נרכשה תנובה על ידי אייפקס הסינית (ותנובה לא בדיוק חברה קטנה…) ושח"ל נמכרה ב- 2015 לז'וצ'ואן (shanghai jiuchuan investment group). ברכישות באותו ענף ניתן להזכיר את אל על שרכשה את ישראייר ב2017, אלקטרה אשר רכשה את סמארטפון ועוד ועוד… ואם זה המצב אצל 'הגדולים' מה תאמרנה חברות קטנות, משפחתיות ואפילו בינוניות אשר אינן יצירתיות מספיק כדי לדעת לאן להתפתח ואינן יכולות לספק ללקוח יותר סחורה בפחות כסף או במילים אחרות – גם עמילות מכס, גם שילוח, גם לוגיסטיקה וגם מימון ואשראי בצורה יעילה, טכנולוגית ושירותית הרבה יותר ובמחיר ללא תחרות?
למי שאינו מתמחה ושואל על מה המהומה…
עמילות מכס היא חלק ממכלול שירותים לוגיסטיים וכוללת סיווג הטובין, דוקומנטציה, תשלום המיסים והאגרות, שחרור הטובין מהמכס, תשלום אגרות ומיסים, טיפול בדרישות וקבלת אישורים מיוחדים ממשרדים ממשלתיים, ייצוג הלקוח, הכרת דרישות הביטחון, הכרת האמנות הבינלאומיות, ליווי היבואן או היצואן ועוד ועוד.
חברות השילוח של המאה ה- 21 מספקות ברובן מכלול שירותים הכוללים גם שירותי עמילות מכס וזו הסיבה המרכזית שעמילי מכס המספקים אך ורק שירותים אלו צריכים לגלות גמישות ולעיתים להמציא את עצמם מחדש, גם כחברות בוטיק.
לסיכום, התקופה, התהליכים והמגמות מעידים כי אנו עומדים בפני שינויים רבים.
אין לי שום ספק שעתידו של ענף עמילות המכס תלוי בגמישות עובדיו וביכולתם לאתר כיווני התמחות נוספים, בהם יביאו את הניסיון הרב שלהם לידי ביטוי.
מאת שי חיות
הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.