ישנם היטלים רבים החלים על סחורה ומטען המועברים בשילוח ימי. אם אתם עושים שימוש בשיטת שינוע זו – ביבוא או בייצוא – מוטב שתערכו מראש להוצאות אלו ולא תופתעו!
היטל על משקל או אורך חריג
היטל משקל או אורך חריגים נגבים מלקוחות כתוספת תשלום בגין מכולות ומטענים אשר משקלם או גודלם חריג מזה של הפריט הממוצע (הפריט הממוצע- משקלו בין 15-20 טון, בהתאם לחברת השילוח, ואורכו כ- 6 מטרים).
היטלי קו או היטל תקופתי
היטל קו (או היטל תקופתי) יוחל על ידי ספקים כאשר הם נמצאים בתפוסה מלאה, או שקרובים לתפוסה שכזו. הביקוש הגובר מוביל לעלייה בביקוש למרחב אשר כלי השיט זקוקים לו וגורמת לעלייה במחיר לציוד שיש לספק בתקופה עמוסה זו, עקב הריבוי בכלי שיט. הספקים יכולים להטיל היטלים אלה בכל זמן בהתאם להחלטתם והיבואן הוא שישלם אותם לבסוף.
היטל דלק
היטל הדלק הינו מושג מתחום השילוח הימי, אשר נוגע לעלייה וירידה במחירי הדלק בארץ המוצא או ארץ היעד. גביית היטל זה מתבצעת על ידי השולח אשר גובה אותו מן הקונה.
על השולח לגבות סכום מדויק זה, משום שחל איסור להשיג ממנו רווח כספי.
לעיתים, היטל זה משמש גם כדי לקזז את ההפסד מדמי ההובלה, כדוגמת מקרה בו ישנה חברה אשר לה מחירי שילוח זולים יותר- כך ההפרש מהיטל הדלק מפצה על דמי ההובלה הנמוכים.
קרא בהרחבה על היטל דלק.
היטל שער מטבע
כאשר מועבר מטען אשר משולם במטבע זר, אשר יכולים להיות תנודות בשוויו באופן קיצוני, נוטות חברות השילוח להטיל היטל על שער המטבע, כדי שיוכלו לקזז אותו עם שער המטבע המוחלף על מנת למנוע הפסדים כספיים. אם חלה ירידה בשער תפצה חברת השילוח את בעל המטען (היצואן).
היטל סיכוני מלחמה
היטל אשר נועד לפצות את בעל האנייה בגין תשלום פרמיית ביטוח גבוהה לאנייה הנכנסת לאזור מלחמה.
ההיטל מכסה גם יעדים אשר לא מתרחשות בהם בהכרח באותה עת מלחמות ממשיות, כדוגמת אירועים אשר עלולים להתפתח למלחמה ואזורים בהם שודדי ים הינם דבר שכיח. ההיטל נגבה כדי לפצות על עלות נוספת שעלולה להיגרם מכניסה לאזורים שכאלו, כדוגמת ניווט מחדש ואבטחה מוגברת.
היטל צפיפות
היטל זה משולם לחברת הספנות כפיצוי כספי במידה והמטען אינו מגיע ליעדו בזמן, בין אם מסיבות כדוגמת עומס או מסיבות כדוגמת סגירה זמנית של הנמל. ההיטל משולם לרוב על ידי מזמין השילוח (היצואן), כדי לפצות על בזבוז הזמן והמשאבים כתוצאה מעיכוב הגעת המטען, אך לעיתים משולם על ידי היבואן (הלקוח) של המטען, במטרה למנוע נזק נוסף- הן כלכלי והן עקב העיכובים.
מאת שי חיות
הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.