אמצע מאי 2018. מנקודת זמן זו נראה כי עולם האפנה הישראלי לא יחזור לשיאי המכירות שאפיינו אותו בעבר. עיתון חשוב מדווח: "קריסה בעולם האופנה: רשת הוניגמן הגישה בקשה להקפאת הליכים".
הוניגמן TNT אינם לבד. חברות וותיקות נוספות מדווחות על משבר, קשיים או בקשה להקפאת הליכים. המשבר של חברות אלו, אם לומר את האמת, לא היה כה מפתיע ומי שבדק היטב יכול היה לחזות את העתיד ולהיערך לו, ואולי לצאת עם פחות נזקים. למרבה הצער רבים מאנשי העסקים לא עצרו לרגע להסתכל על העובדות, או חיכו שהם יקבלו ממדים ממשיים, ואלי? אולי זה מאוחר מדי עבור חלקן.
קונים ברשת – כמי שמתגורר בארץ, אולם חולק את זמנו גם עם חו"ל לרגל נסיעות עבודה רבות, ברור לי שהמשבר של חברת הוניגמן, TNT וחברות נוספות החל את דרכו וקיבל ביטוי בארה"ב של אמריקה כבר לפני שנה ואפילו שנתיים. מאמר ב"וול סטריט ג'ורנל", קובע כי כ- 7000 חנויות נסגרו בארה"ב ב- 2017 – שיא של כל הזמנים. לצדם, 300 קמעונאים פשטו את הרגל. חברת המחקר TGRT – ציינה כי זאת הייתה עלייה של יותר מ-200%, לעומת 2016. אולם החנויות והקניונים לא נסגרו בגלל שלאמריקאים נגמר הכסף, וגם לא בגלל משבר כלכלי בינ"ל. העולם פשוט משתנה לנו מתחת לאף והרגלי הקנייה, אשר היו בעבר יציבים עד כדי הקמת רחובות מרוצפי קניונים, עשו סיבוב פרסה ועברו לרכישה באינטרנט. באמריקה קראו לזה אפקט אמזון.
סובלים מחסך רגשי – נכון. זול, ולפעמים כיף יותר לקנות באינטרנט, אולם לדעתי הדבר קשור גם קשר ישיר לחסכים רגשיים לחתך הגילאים הצעיר (12-40) אשר חווה ריגוש מהחיפוש, הרכישה באתר ורגע פתיחת האריזה שהגיעה על ידי השליח… כל עוד החסכים הרגשיים לא יפתרו, ולא נראה שכך יקרה, אין לצפות לשינויים בהרגלי הצריכה ומרכז הכובד יישאר באינטרנט.
נוסעים לקנות בחו"ל – ציין רוטר באותה וועידה: " …בשנה האחרונה לפחות הסיפור של הטיסות המוזלות לחו"ל, לוקח הרבה מהקהל הפוטנציאלי אצלנו, וכשאתה נוסע לחו"ל יש לך זמן לעשות קניות כי שופינג זה חלק מהחוויה". טיסה ב 100$ ואפילו ב- 50$ כבר אינה דבר נדיר וכאשר הטיסה עולה מעט נשאר הרבה יותר לבזבז… אז הגיוני שרבים חושבים – למה להוציא כסף טוב בארץ?
מי מרוויח מהשינוי ומי מפסיד?
נהנים ומרוויחים – כפי שציינתי במאמר על עתיד חברות השילוח בשנה זו יכנסו בשערי ישראל 3 מליון מכולות בשנה (1.6 בנמל חיפה ו- 1.4 בנמל אשדוד). אמזון, עליבאבא, אי ביי ודומיהן נוסקות ומרוויחות מהשינויים בהרגלי הצריכה. כל שרשרת האספקה – שילוח בינלאומי, עמילות מכס, נמלים וחברות ספנות נהנים מהפריחה ונראה כי חברות לוגיסטיקה תהפוכנה לחברות היי טק מתקדמות כבר בעתיד הקרוב. מרוויחים נוספים אותם הזכרנו הם הצרכנים הנהנים ממחירים אטרקטיביים וחווית גלישה ושירות מתקדמים.
שורדים או סוגרים – הסובלים העיקריים הם קניונים, מרכזי קניות וחנויות הנמצאים במלחמת הישרדות ולעיתים בסכנה מיידית, וכמובן התעשיינים, הסוחרים והעובדים. כתוצאה מהתהליכים, חשוב לציין, גם חברות שילוח ועמילות מכס קטנות עשויות להיבלע בתוך הגדולות.
אז מה עושים? (או במילים אחרות, איך נמנעים מהמכה).
באנגלית יש אמרה יפה שאומרת " If you can't beat them, join them" חנויות, רשתות וקניונים אינם צריכים לחכות לשעת הש'. הם חייבים להבין שהעולם הולך לכיוון אחד ברור בו יתרחש מרבית המסחר. מי שרוצה לשרוד חייב לבדוק את החלופות העומדות בפניו ולהחליט האם מכירה און ליין מתאימה גם לו. ולא – זה לא כל כך מסובך, ולא – זה לא מתאים רק לענקים. היום יש גם בתי עסק קטנים אשר משלימים את ההכנסה ממכירה ברשת. בנוגע לחברות שילוח ועמילות מכס, גם כאן, כפי שציינתי במאמר על עתיד חברות השילוח – הערכות ראויה ויצירתיות יכולים לפתח את העסק לכיוונים נישתיים נוספים וחדשים.
מאת שי חיות
הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.